Scholen

Samen hoogbegaafde leerlingen beter ondersteunen

Elke school wil dat álle leerlingen zich gezien, begrepen en uitgedaagd voelen. Voor hoogbegaafde leerlingen is dit echter niet altijd vanzelfsprekend. Hun unieke leerstijl, gevoeligheid en ontwikkelingssnelheid vragen om een aanpak die verder gaat dan het reguliere aanbod. Hoe kun je als school deze kinderen optimaal ondersteunen en begeleiden?
PONTE biedt deskundige begeleiding aan scholen die hun onderwijs willen afstemmen op de behoeften van hoogbegaafde leerlingen. We helpen teams om signalen van hoogbegaafdheid te herkennen, bieden advies bij het inrichten van passend onderwijs en ontwikkelen maatwerkoplossingen die werken in de praktijk. Met de juiste kennis en aanpak kunnen hoogbegaafde leerlingen tot hun recht komen en hun talenten volledig benutten. Samen maken we onderwijs waarin ieder kind de kans krijgt om te groeien.

PONTE zet haar opgebouwde expertise rondom hoogbegaafdheid graag in om scholen te ondersteunen.
Wij kunnen scholen o.a. ondersteunen op het gebied van:

  • plusklas op school
  • trainingen en workshops
  • deelname aan leerlingbespreking
  • coaching en begeleiding van leerkrachten
  • begeleiding van leerlingen

Plusklas(programma)

Het programma dat wij gebruiken voor onze plusklassen is nu ook beschikbaar voor scholen. Dit programma omvat een compleet aanbod voor een dagdeel per week., waarbij aandacht is voor leren leren, uitdagende projecten en werken aan vaardigheden.
Alle lessen staan in een online leeromgeving. Daar vindt de leerkracht de handleiding en materialen. Voor leerling zijn hier aanvullende en startopdrachten te vinden voor de lessen. In de lessen ligt de focus op interactie tussen leerlingen in de groep en begeleiding van de leerkracht tijdens de lessen.

Het PONTE plusklasprogramma bestaat uit:

  • Raadsel van de week
    Een verzameling van verschillende raadsels en opdrachten die de hersenen van leerlingen doen kraken
  • Prikkel
    Start de plusklas met een prikkelende stelling, filosofische vraag of reflecterende opdracht.
  • Spaans
    Een vreemde taal om leerlingen te leren leren. Hierbij wordt gebruikgemaakt van methode ¡Que Guay!, waarbij de website voorziet in aanvullende oefeningen en werkvormen.
  • Projecten
    Uitdagende projecten met een focus op interessante onderwerpen én het ontwikkelen van vaardigheden zoals plannen, samenwerken en (jezelf) presenteren.

Een school kan het hele programma afnemen of gebruik maken van afzonderlijke modules. 

Geen leerkracht maar wel behoefte aan een plusklas op school?
Wij beschikken over een pool van leerkrachten met kennis van (hoog)begaafdheid die aan van het plusklasprogramma de plusklas op uw school kunnen verzorgen. 

Trainingen en workshops

Wij kunnen vanuit PONTE op uw school een studiedag (gehele dag of dagdeel) over hoogbegaafdheid verzorgen, inhoudelijk afgestemd op de specifieke leerbehoeften en het instapniveau van uw schoolteam. Ook kunnen wij de inhoud van de studiedag afstemmen op een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld leerkrachten van groep 3 tot en met 8, of leerkrachten van groep 1 en 2. Wij kunnen zorg dragen voor een afwisselend programma van zowel theorie als praktijk, waar u als school direct mee aan de slag kunt.

Kennis
Een introductie op het onderwerp hoogbegaafdheid om het team weer enthousiast te maken voor de noodzaak van passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen.
Inzicht in de modellen van Renzulli, Mönks en Kieboom, de onderwijsbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen en wat het betekent om als (hoog)begaafde op te groeien en onderwijs te volgen.

Signaleren
Breng de onderwijsbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen in beeld en herken signalen onderpresteren.
Met welke (reeds op school aanwezige) instrumenten kunnen de onderwijsbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen in beeld worden gebracht en welke informatie kun je daaruit halen? Daarnaast staan we stil bij signalen van onderpresteren, zodat ook die leerlingen het onderwijs(aanbod) krijgen waardoor ook die leerlingen (weer) kunnen excelleren. 

Compacten en verrijken
Hoe zorg je voor een structureel uitdagend aanbod voor (hoog)begaafde leerlingen op school? Wat betekent leren leren voor (hoog)begaafde kinderen? Hoe kun je met bestaande materialen een doorgaande lijn creëren op school? Houd afspraken rondom compacten en verrijken tegen het licht en ontvang richtlijnen voor een doorgaande lijn binnen de school.

Verrijkende opdrachten creëren
Praktisch aan de slag met de hogere denkvaardigheden. 
Een introductie op de taxonomie van Bloom, intelligenties van Gardner en denksleutels, waarna een praktische vertaalslag wordt gemaakt naar een (actueel) thema of onderwerp op school, zodat men direct aan de slag kan in de klas.

Begeleiding
Tegen welke problemen lopen hoogbegaafde leerlingen aan en hoe kan daar op school en in de klas op worden ingesprongen. Focus op faalangst, hoogsensitiviteit, perfectisme en mindset, zodat deze leerlingen kunnen effectief kunnen worden ondersteund zodat zij ook zij met plezier naar school komen en komen tot leren.

Adviesgesprekken, coaching en begeleiding

Deelname aan overleg
Vanuit PONTE kunnen wij, als experts op het gebied van hoogbegaafdheid, aan een ‘groot overleg’ deelnemen voor (mogelijk) hoogbegaafde leerlingen. In dit overleggen behartigen wij in principe de belangen van alle partijen die in het belang van de betreffende leerling handelen en proberen wij de school (en ouders) direct van praktische handvatten en adviezen te voorzien. Tevens kunnen wij ondersteunen in het opstellen van het plan van aanpak en de aanvraag van een eventueel individueel arrangement/budget vanuit het samenwerkingsverband.

Advies maatwerken in de klas
Na een klassenbezoek of het plaatsvinden van een onderzoek krijgt de school al praktische adviezen. PONTE kan leerkrachten ondersteunen en adviseren om deze adviezen te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas. De leerkracht krijgt o.a. adviezen voor aangepaste instructie, organiseren van compacten / verrijken en het begeleiden van de leerlingen in de klas.

Begeleiding in de groep
Wij kunnen vanuit PONTE een individueel begeleidingstraject binnen de groep aanbieden voor hoogbegaafde leerlingen op school. In dat geval gaat één van onze psychologen/orthopedagogen met de leerling aan de slag in zijn/haar eigen groep. Dit betreft een zeer praktische vorm van begeleiding, gericht op begeleiding/ondersteuning bij het door de leerkracht aangeboden leerstofprogramma. De inhoud van deze begeleiding zal, uiteraard, in samenspraak met de leerkracht (en intern begeleider) vormgegeven worden.

Begeleiding buiten de groep
Vanuit PONTE kunnen wij tevens een individueel begeleidingstraject buiten de groep aanbieden voor uw hoogbegaafde leerling(en). In dat geval gaat één van onze psychologen/orthopedagogen buiten de klas met de leerling(en) (één-op-één of in een groepje van maximaal 3 à 4 kinderen) aan de slag. Dit betreft veelal het begeleiden in het aangaan van uitdagingen, door met de leerling(en) met verrijkingsmaterialen aan de slag te gaan.